VT23 Okolo Tatranskej Lomnice

Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - východná časť.
    Východiskový bod: Tatranská Lomnica, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Tatranská Lomnica, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Tatranská Lomnica-železničná stanica - Jamy 0h 30" - Morava 0h 15" - Grandhotel Praha 0h 15" - Múzeum TANAPu 0h 30" - Tatranská Lomnica-železničná stanica 0h 30"

Spolu: 2 hodiny
    Prevýšenie: 40 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Nenáročná prechádzka s minimálnym prevýšením vedúca po chodníkoch Tatranskej Lomnice. Po trase máme veľa možností na krátky oddych a občerstvenie. Namiesto turistických značiek sa budeme orientovať pomocou smerovníkov a orientačných tabúľ.

Základná trasa: Osada Tatranská Lomnica (845 m) svojim návštevníkom poskytuje viacero trás príjemných prechádzok po rozľahlej parkovej zeleni s mnohými komornými zákutiami a zaujímavými objektmi. Naša trasa vychádza zo železničnej stanice. Prejdeme cez koľajisko a zabočíme doľava. Chodník vedie smerom na juhozápad popri reštauračných a nákupných zariadeniach. Pred obchodným domom odbočíme doprava a prejdeme na hlavnú cestu. Na druhej strane stoja tri moderné stavby: vľavo je Hotel Urán, v strede Hotel Volga a vpravo Hotel Slovakia.
    Po chodníku vedúcom paralelne s Cestou slobody v smere na Smokovce sa dostaneme na západný okraj osady, kde sa nachádza športový areál Jamy. Na ľavej strane strmého svahu plošiny Štósy vidieť dvojicu skokanských mostíkov. Väčší mostík má normový bod 50 m, menší 30 m. Viac vpravo sa nachádza lyžiarska zjazdová trať s vlekom.
    Z priestranstva pred športovým areálom Jamy odbočíme z Cesty slobody na vedľajšiu cestu smerujúcu na sever. Po nej prídeme k väčšiemu zoskupeniu rekreačných zariadení. Odbočíme doprava a po chodníku vedúcom medzi Hotelom Horec a Hotelom Morava zídeme na priestrannú lúku, ktorá sa mierne zvažuje smerom na juhovýchod. Lúka poskytuje nádherný výhľad na siluetu Lomnického a Kežmarského štítu. Tento klasický motív sa často objavuje na pohľadniciach Tatranskej Lomnice. Chodník pokračuje dolu lesoparkom až k Ceste slobody. My sa však vrátime na hornú cestu.
    Odbočka doľava (za penziónom Sasanka) smeruje k dolnej stanici kabínkovej lanovky k Skalnatému plesu. Toto dopravné zariadenie je v prevádzke od augusta 1973. Najvyťaženejšou je v zimnej sezóne, keď denne dopravuje stovky lyžiarov na vyhľadávané lyžiarske svahy pod Lomnickým sedlom. Od stanice lanovky sa vrátime na križovatku pri penzióne Sasanka. Napravo od cesty minieme Hotel Slovan, na protiľahlej strane cesty sa nachádza športovo-rekreačný areál s umelým jazierkom uprostred lúky.
    Pokračujeme po ceste, až prídeme k štíhlej veži novoslohového evanjelického kostola z roku 1902. O niekoľko desiatok metrov nižšie (na ľavej strane cesty) stojí slohovo oveľa strohejšia stavba rímskokatolíckeho kostola. Pri evanjelickom kostole odbočíme doľava a po miernom stúpaní prídeme pred honosnú secesnú stavbu Grandhotela Praha, ktorý postavili v rokoch 1904 až 1906.
    Za hotelom sa nachádza budova dolnej stanice visutej lanovky, ktorá od roku 1937 premávala najprv ku Skalnatému plesu a od roku 1940 až na vrchol Lomnického štítu. Na svahu povyše hotela postavili v roku 1978 na mieste staršej sánkarskej a bobovej dráhy prvú umelú sánkarskú dráhu v Tatrách. Okrem asfaltovej cesty vedú od Grandhotela Praha a stanice lanovky dva chodníky. Pravý smeruje do centra osady.
    My zostúpime serpentínami ľavého chodníka na Cestu slobody. Na lúke pod svahom sa pred nami otvorí krásny výhľad na horskú skupinu Lomnického štítu. Na hlavnej ceste odbočíme doprava a po niekoľkých metroch sa vyberieme doľava. Vedľajšia cesta vedie k botanickej záhrade, ktorú zriadili ako externú expozíciu Múzea TANAPu. V záhrade sa môžeme oboznámiť s typickými predstaviteľmi tatranskej flóry.
    Po prehliadke sa vydáme po ceste smerujúcej popri hoteli Odborár na juhozápad. Cesta ústí na hlavnú komunikáciu. Povyše kultúrneho centra na pravej strane upúta našu pozornosť budova, ktorej fasáda pripomína tatranský štít. Ide o objekt Múzea TANAPu, ktoré vzniklo v roku 1957. Prehliadka muzeálnych zbierok môže byť pre návštevníkov Tatier výborným začiatkom poznávania ich prírodných krás, histórie i súčasnosti. Na protiľahlej strane hlavnej cesty sa rozprestiera rozľahlý park, ktorý pokračuje aj za Cestou slobody a siaha až k hotelom Slovan a Morava. Parkovým chodníkom vedúcim na západ sa vrátime do centra Tatranskej Lomnice.
    Posledným zaujímavým objektom stojacim blízko stanice je Hotel Lomnica s krásnou historizujúcou architektúrou. Hotel postavili v roku 1893 ako prvé veľké zariadenie slúžiace cestovnému ruchu v Tatranskej Lomnici. Cieľom prechádzky je železničná stanica, z ktorej v roku 1895 vypravili prvý vlak ťahaný parným rušňom, aby priviezol turistov priamo na úpätie tatranských končiarov.

Varianty: Prechádzkovú túru po Tatranskej Lomnici možno skrátiť alebo upraviť rozličnými spôsobmi.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy