VT16 K Sliezskemu domu zo Starého Smokovca

Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - stredná časť.
    Východiskový bod: Starý Smokovec, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Starý Smokovec, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Starý Smokovec - Hrebienok 0h 45" - Sliezsky dom 2h 15" - Velická poľana 0h 15" - pod Sennou kopou 0h 30" - Tatranské Zruby 0h 45" - Starý Smokovec 0h 30"

Spolu: 5 hodín
    Prevýšenie: 660 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Nenáročná poldenná vysokohorská túra s pohodlným profilom. Možnosti občerstvenia ponúka rekreačné stredisko Hrebienok a horský hotel Sliezsky dom. Orientácia na dobre udržiavaných turistických chodníkoch je bezproblémová.

Základná trasa: Túra sa začína pri železničnej stanici v osade Starý Smokovec (1010 m). Od stanice vystúpime na hlavnú cestu. Na križovatke nezmeníme smer a pokračujeme po ceste, ktorá vedie vľavo od hotela Grand a smeruje k dolnej stanici pozemnej lanovej dráhy. Ak odmietneme pohodlné vyvezenie lanovkou, musíme zdolať prevýšenie približne 250 m, ktoré nás delia od rekreačného strediska Hrebienok. Pôjdeme po turistickom chodníku so zeleným turistickým značkovaním (5807), ktorý vedie zhruba po spádnici úzkym pásom lesa medzi lanovou dráhou a asfaltovou cestou.
    Na Hrebienku (1285 m) môžeme využiť prvú príležitosť na občerstvenie v zrenovovanom turistickom zariadení pod strmou lyžiarskou zjazdovou traťou. Z Hrebienka sa vydáme smerom na západ po červenom turistickom chodníku (0930), ktorý je súčasťou Tatranskej magistrály. Prvý úsek chodníka vedie lesom a asi 1 km od Hrebienka sa križuje s modro značkovaným chodníkom, ktorý turisti využívajú na zdolanie vrcholu Slavkovského štítu (pozri trasa VT18).
    My pokračujeme v západnom smere miernym stúpaním šikmo po svahu až do kosodrevinového stupňa. Chodník obchádza miernu vyvýšeninu, za ktorou sa v kosodrevine skrýva Slavkovské pliesko (1676 m).
    V kotle Slavkovských plies boli pôvodne tri jazerá, dve z nich však zanikli. Kedysi tu stál útulok pre turistov, ktorý v roku 1882 strhla mohutná lavína valiaca sa zo Slavkovského štítu. Vpravo od chodníka sa nachádza terasovitá Slavkovská dolina zovretá medzi hrebeňom Slavkovského štítu a hrebeňom Granátových veží. Dolina nie je prístupná turistom, a preto ani my nebudeme rušiť pokoj tejto prísne chránenej prírodnej rezervácie.
    Pokračujeme po magistrále traverzom južného svahu Sennej kopy (1848 m), za ktorým mierne klesneme do Velickej doliny. Na jej najnižšom stupni leží Velické pleso (1665 m). Viac sa o Velickej doline možno dozvedieť v opise trás VT14 a VT15. Pri Velickom plese máme ďalšiu možnosť občerstvenia, ktorú poskytuje horský hotel Sliezsky dom (1670 m).
    Na spiatočnú cestu sa vydáme po zelenej značke (5806). Na rázcestí na Velickej poľane (1562 m) odbočíme na žltú značku (8858), avšak dlho na nej nezostaneme. Na rázcestí pod Sennou kopou (1409 m) odbočíme doprava na modro značkovaný turistický chodník (2905), ktorý vedie po spádnici dolu zalesneným svahom. Pomerne strmým klesaním sa dostaneme do osady Tatranské Zruby (995 m).
    Vojdeme do nej oproti železničnej zastávke, za ktorou stojí rozložitá stavba vojenskej zotavovne. Posledný úsek túry vedie po neznačkovanom chodníku paralelnom s Cestou slobody. Prechádzkovým tempom prejdeme cez Nový Smokovec (1000 m), ktorý na východe splynul so Starým Smokovcom.

Varianty: Túru môžeme ukončiť aj v Štrbskom Plese, ak budeme od Sliezskeho domu pokračovať po Tatranskej magistrále ďalej na západ (spolu 7h 15") alebo v Tatranskej Polianke, ak zostúpime po zelenej značke (spolu 4h 30"). Do Starého Smokovca môžeme prísť aj priamo (bez odbočenia do Tatranských Zrubov) pokračovaním po žltej značke (spolu 4h 45") Základnú trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu 4h 30").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy