VT14 K Sliezskemu domu z Tatranskej Polianky

Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - stredná časť.
    Východiskový bod: Tatranská Polianka, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Tatranská Polianka, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Tatranská Polianka - Velický most 1h 00" - Velická poľana 0h 45" - Sliezsky dom 0h 15" - pod Gerlachovským kotlom 0h 30" - Velický most 1h 15" - Tatranská Polianka 0h 45"

Spolu: 4 hodiny 30 minút
    Prevýšenie: 700 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná poldenná vysokohorská túra. Jediná možnosť občerstvenia je v horskom hoteli Sliezsky dom. Orientácia je na dobre značkovaných turistických chodníkoch jednoduchá aj nad hornou hranicou lesa.

Základná trasa: Túra vychádza z osady Tatranská Polianka (1005 m). Trasa výletu je po Sliezsky dom označená zelenými turistickými značkami (5806). Zo zastávky SAD, ktorá sa nachádza na Ceste slobody neďaleko liečebného ústavu, musíme prejsť niekoľko metrov popri hlavnej ceste smerom na Smokovce. Na najbližšej križovatke odbočíme doľava na bočnú asfaltovú cestu.
    Ide o neverejnú komunikáciu zjazdnú len s povolením od Správy TANAP-u, ktorá slúži Horskej službe a na zásobovanie horského hotela v cieli výletu. Po asfaltovej ceste však pôjdeme len na krátkom úvodnom úseku. K Sliezskemu domu by sme sa pohodlne dostali aj po nej, prejdená vzdialenosť by však bola neporovnateľne dlhšia ako po odporúčanej trase.
    Po necelom 1 km preto odbočíme doľava na turistický chodník, ktorý o niečo vyššie spomínanú cestu pretne ešte dvakrát. Okrem toho sa s ňou stretneme ešte raz na rázcestí pri Velickom moste (1304 m). Okrem cesty chodník dva razy pretína hučiaci Velický potok. Na Velickej poľane (1562 m) obkolesenej kosodrevinou sa k zelenej značke pripája žlto značkovaný chodník, po ktorom možno zostúpiť do Starého Smokovca.
    Pri moste na južnom brehu Velického plesa (1665 m) zelenú trasu pretína Tatranská magistrála. Od rázcestia už uvidíme hlavný cieľ výletu - horský hotel Sliezsky dom (1670 m). Jeho blízke okolie si zaslúži krátku prechádzku.
    Do vyššej časti Velickej doliny vystúpime po turistickom chodníku. Najprv sprava obídeme podlhovasté Velické pleso a krátkymi serpentínami vystúpime po výraznom skalnom prahu. Naľavo od chodníka cez skalný stupeň prepadá 15 m vysoký Velický vodopád.
    Kvôli spestreniu výletu sa od Sliezskeho domu do Tatranskej Polianky vrátime po malej obchádzke. Najprv sa vydáme smerom na západ po červeno značkovanom turistickom chodníku (0930). Na tomto úseku magistrály sa však dlho nezdržíme, pretože už na prvom rázcestí pod Gerlachovským kotlom (1705 m) ho opustíme a odbočíme doľava.
    Žltý chodník (8856) spočiatku vedie cez hustý porast kosodreviny šikmo svahom, neskôr sa napája na obslužnú asfaltovú cestu. Po nej zídeme k Velickému mostu (1304 m), odkiaľ sa po zelenej značke vrátime do Tatranskej Polianky.

Varianty: Túru môžeme ukončiť v Štrbskom Plese, ak pred Batizovským plesom odbočíme z Tatranskej magistrály (spolu 6h 15"). Trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu 4h 30").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy